Personlige rekorder

Personlige rekorder IRONMAN - 9:01 (Østerrike 2011) Svøm 1:01, Sykkel 4:40, Løp 3:12 - Ironman Hawaii 10:28 (2011) Svøm 1:10, Sykkel 4:57, Løp 4:10.
Bestenoteringer 1/2 Ironman - 4:08 (Tjørn 2011) Svøm 34:00, Sykkel 2:09, Løp 1:23

Bestenoteringer Ironman: Svøm 55:59 (Frankfurt 2012) - Sykkel 4:40 (Austria 2011) - Løp 2:58 (Haugesund 2019)
Bestenoteringer 1/2 Ironman: Svøm 29:40 (Haugesund 2014) - Sykkel 2:09 (Tjørn 2011) - Løp 1:20 (Haugesund 2014 Totalt 4:10:41)
Bestenotering Marathon: 2:56.58 (Oslo 2018)

13 juli, 2012

Race report Ironman Frankfurt 2012...


Hovedmålet for meg i år har vært å fullføre i Ironman Frankfurt med en tid under 9:30. I tillegg har jeg hatt som mål å klare en svømmetid under 60 minutter. Etter Hawaii i fjor var jeg grundig lei av trening. Jeg brukte omtrent 8 uker og 8 kg på å få motivasjonen tilbake. Slet litt med spisevaner gjennom hele vinteren. Det var godt å komme tilbake på riktig spor. Trening er og blir en viktig del av min livskvalitet. I januar og februar fikk jeg lagt ned mye bra arbeid. Gjennom vinteren har jeg fått jobbet jevnt og bra med løpetrening, svømmetrening og spinning. Men i perioder har det gått veldig trått med lite trening skade/krampeproblemer i beina. Endelig i slutten av mai tok jeg skikkelig tak i disse problemene, begynte med tøyning, såler og reduserte løping på asfalt. Etter en veldig skral mai på treningsfronten, gjorde pinsesamlingen i Danmark at jeg klarte å komme tilbake på riktig spor. Juni ble optimal hvor jeg klarte å balansere belastning og mengde sammen med et bra overskudd. Doblet treningsdosene fra mai. I tillegg har jeg fått frihet hjemme de siste 3 ukene til å forberede meg godt. Kjørte på ganske hardt i 4 uker, og jeg kjente at problemene fra i vinter begynte å komme tilbake. Klarte heldigvis akkurat nesten på dagen å restituere/tøye/massere nok til å være klar til konkurransen. Så over til selve konkurransen…

Dro nedover med Espen på fredag og ankom hotellet midt på dagen. Fikk hentet startnummer og jammen ble både jeg og Espen hentet inn til dopingkontroll. Rakk akkurat å komme oss til dopingtesten ved ishallen der pastaparty og banketten/premieutdelingen var. Kun noen av de innkalte ble testet, så vi slapp ”fri” ganske fort. Jogget rolig 20 minutter tilbake til hotellet og brukte resten av kvelden på å tøye og massere beina. Lørdag morgen tok vi oss en rolig sykkeltur opp til brostein partiet. 
Turen tok totalt ca 1t og 20 minutter. Deretter dro vi ganske raskt og fikk sjekket inn sykkel og svømte i tillegg ca 500 meter i svømmetraseen.

Kvelden før fikk jeg tidlig kontroll på ustyret. Pakket og satte frem alt jeg skulle ha med meg, samt at jeg laget huskelapp på alle detaljer og rutiner som skal gjennomføres før løpet. La oss i normal tid (ca kl 22) og sov stort sett hele tiden til klokken ringte kl 03:45. Tok en nutridrink til frokost og 2 loffskiver med syltetøy. Var avslappet og rolig på bussen. Når jeg kom til sykkelen så kjente jeg litt nerver. Oppdaget at jeg hadde glemt nutridrinken på hotellet og fikk litt krisestemning over meg. Men fikk skrapet sammen nok barer og gels til at jeg fikk roen over meg igjen. Hadde også en nutridrink som jeg blandet i sportsdrikken. 

Småpratet og hadde det trivelig sammen med Vegard før start. Espen fant jeg ikke. La oss ute i vannet, slappet av og svømte lett ca 15 minutter før start.
Var litt lite folk ute i vannet syntes vi, snudde oss og hørte at det var 8 minutter til start. Da så vi at vi hadde lagt oss altfor lang ut og svømte ganske raskt tilbake til startlinja. Fikk roet oss igjen og starten gikk relativt rolig for seg. 
Startet sammen med 400 seedede kl 06:45. Hovedstarten gikk kl 07:00. Var vanskelig å finne bein å ligge bak, men lett å navigere mot en stor powerbar flaske på andre siden av vannet. Fikk raskt god rytme og hele svømmedelen gikk i jevnt og trutt tempo. Fikk perioder hvor jeg tok meg selv i å bli ukonsentrert. Klarte raskt å få fokusen tilbake. Halvveis gikk det veldig lett, selv om jeg syntes første runden var fryktelig lang. Siste langstrekket havnet jeg litt bakover i feltet igjen, da flere av de andre jeg lå med hadde en fartsøkning som jeg ikke klarte å matche. Opp fra vannet var jeg som vanlig svimmel og fikk ikke med meg tiden. Hadde nok med å komme meg opp den bratte bakken opp til skiftesonen. Løp rett forbi skifteteltet opp til sykkelen. Svømmetiden ble på fantastiske 55:59, som var i hvert fall 2 minutter bedre enn jeg hadde turt å håpe på! Lå som nr 30 i min agegroup M35-39 og omtrent nr 200 totalt.

T1 gikk greit. Brillene dogget men klarnet ganske raskt etter å ha fått litt luft. Kjørte rolig og kontrollert inn til byen. Var overrasket over hvor stor avstand og lite deltakere det var foran meg. Hadde et par stykker foran som holdt passe fart. Klarte ikke å la være, så jeg presset meg forbi. Etter hvert kom det flere opp og det dannet seg en større gruppe. Var vanskelig å komme seg frem og også å holde plassen sin. Begynte ganske raskt å regne. Jeg bannet og gruet meg til resten av syklingen. Var flere svinger i løypa hvor jeg kjørte veldig forsiktig. Er ikke god nok under slik forhold. Var redd i utforkjøringene, men klarte å kjøre meg opp hver gang jeg ble etter utfort eller i en av de mange svingene.
Etter ca halve førsterunden bar det rett frem i en sving og opp på fortauet og inn i en hekk. Med skrens og låste hjul.. Hadde flaks at jeg ikke gikk i asfalten og ble heller ikke påkjørt bakfra. Klarte gradvis å psyke meg opp igjen, og inn til vending på de rette strekkene inn mot byen kjørte jeg veldig godt.

Ut på andrerunden var dommerne flinkere til å skille feltene, og det var flere som måtte slippe. Ble igjen en liten gruppe på ca 4-5 syklister. Var flere som fikk advarsel og 2 som fikk tidsstraff. Fikk selv advarsel for å kutte svinger og en siste advarsel for å ligge for nærme. Begynte å bli ukonsentrert og irritert. Fikk litt tenning igjen og fra ca 14 mil var jeg plutselig alene. Var motvind , ensomt og det gikk tungt på flatene. Skjønte at jeg lå ganske langt fremme i feltet. Følte meg ensom på slutten, noe som var en merkelig følelse i et så stort felt.

Når jeg kom inn til T2 var jeg veldig spent på hvordan beina ville føles. På sykkelen følte jeg meg fin i bena, bortsett fra noe stølhet i venstre lår. Sykkeltiden ble 4:55. Noe som var bra med vind og glatte veier. Gikk smått i svingene.
I skiftesonen gikk alt greit. Tok en nutridrink på styrten i sittende posisjon før jeg løp av gårde. Beina kjentes veldig bra, og jeg løp med fokus på korte skritt med god frekvens. Planen var å løpe på følelse, dvs. å løpe på en fart som jeg trodde jeg noenlunde vill kunne holde hele løpet. Halvveis på første runden stod Vegard i løypa som hadde brutt. Han ropte at jeg lå som nr 2 i min aldersklasse. Og nr 30 totalt. Jeg ble veldig glad, og løpingen gikk glimrende første runden. Det gikk utrolig lett og jeg følte at jeg hadde full kontroll på løpet. Andre runden gikk også bra, men noe senere. Det var et vanvittig trøkk langs løypa med mye folk hele veien. Jeg vinket, smilte og fikk frysninger av hvor bra jeg følte meg. Drakk konsekvent 1 glass cola på hver drikkestasjon, noe som fungerte utrolig bra. Halvveis ute i løpingen etter 21 km lå jeg fortsatt som nr 2 i min klasse og nr 30 totalt! Hadde da løpt første 10km på 4:00 fart og neste 10km på 4:30 fart. Jeg følte meg sterk og trodde jeg hadde kontroll på løpet. 


Etter 26km hadde jeg fortsatt 2. plassen, farten var da ca 4:45/km Så fikk jeg det. Ble trolig for ivrig. Vegard prøvde så godt han kunne å ”pushe” meg videre. Men det var nok for sent. Jeg resignerte og tenkte at jeg i alle fall hadde prøvd. Ble fornøyd med at jeg hadde fått til en god tid, og dasset inn til mål. Siste 10km gikk på over 60 min. Snittfart siste 14km var 5:38/km. Var totalt gåen og knust i beina, men kom meg fort igjen. Heldigvis. 

Blir helt feil i å spekulere hvordan det hadde gått med en mer fornuftig åpning. Ikke sikker t løpstiden på 3:27 hadde blitt så mye bedre. Neste gang skal jeg nok kjøre en annen taktikk på løpingen. Kjøre etter klokka første halvmaraton for å ikke gå på en slik stjernesmell. Tiden på 9:23 holdt til 16. plass til slutt, 15 minutter etter vinnertiden i min klasse. 




Resultatlisten klasse M35-39 (rundt 400 deltakere):

1 kommentar:

Anonym sa...

Gratulerer med en godt gjennomført konkurranse tross alt. Synd at du gikk på liten smell på slutten for det så lenge bra ut. 4 min/ km er en veldig rask start, men hvis du skal løpe på 3 t så må du nesten begynne der. Hvertfall ikke mer en 4:15/km. Viktig å satse litt høyt hvis du skal få til noe. Selv om jeg var sikker på at jeg skulle gå på en gedigen smell i København så klarte jeg ikke la være å gi gass siden følelsen var så god. Heldigvis holdt det da, og det kommer det til å gjøre for deg neste gang også. Helt sikkert :)